Vnitřní řád školního stravování
Vnitřní řád zařízení školního stravování je vydán podle zákona č. 561/2004Sb., vyhlášky MŠMT č.107/2005 Sb. o školním stravování, vyhlášky MŠMT č. 84/ 2005 Sb. o nákladech na závodní stravování a dalších platných právních předpisů.
Obsahuje : - provozní řád školní jídelny
-provozní řád kuchyně
-sanitační řád kuchyně
Provozní řád školní jídelny
1) Ve školní jídelně se mohou stravovat žáci a zaměstnanci školy a cizí strávníci.
2) Zařazení do kategorií- strávníci školní jídelny jsou zařazeni do příslušných kategorií ( vyh,č. 107/ 2005 Sb., příloha č. 2 ) podle věku, který dosáhnou v příslušném školním roce ( do 31.8. ). Pro jednotlivé kategorie byla stanovena částka připadající na jeden oběd v rámci daného rozpětí.
3)
kategorie sazba za 1 oběd zál. platba
MŠ 3-6 let 31 Kč 690 Kč
7-10 let 34 Kč 750 Kč
ZŠ 7-10 let 20 Kč 440 Kč
11-14 let 22 Kč 490 Kč
zaměstnanci 15 Kč
cizí strávníci 53 Kč 1 160 Kč
4) Žáci a zaměstnanci školy mají nárok na 1 oběd denně za výše uvedené ceny jen v době své účasti ve vzdělávacím procesu a pokud stravu konzumují v provozovně –ve školní jídelně.V době své nemoci, volna nebo dovolené se mohou stravovat pouze za cenu 53 Kč. Pouze 1. den nemoci mají žáci i zaměstnanci oběd za cenu pro jejich kategorii.
5) Výdej obědů
ve dnech školního vyučování:
výdej do jídlonosičů 11.00 – 11.15 a 13.00 – 13.15 hod.
výdej na talíře 11.20 – 13.00
o prázdninách( ŠJ v provozu )
výdej na talíře 11.20 – 12.00 hod.
výdej do jídlonosičů 11.00 – 11.15 hod.
6) Platit obědy je možné dvěma způsoby.Hotově nebo přes účet. Podzimní,vánoční , pololetní, jarní, velikonoční a hlavní prázdniny mají všichni strávníci odhlášené. Pokud je v těchto dnech ŠD a ŠJ v provozu , je třeba si obědy přihlásit zvlášť. Prázdniny nejsou započítány do složenky, takže tyto dny je třeba zaplatit zvlášť.
7) .Obědy je nutno odhlašovat nejpozději den předem do 13.30hod. Pokud strávník onemocní, mohou mu rodiče přinést oběd v jídlonosiči (ne ve sklenici ). Obědy se nevydávají do nečistých nádob.
8) Před vstupem do jídelny odkládají žáci tašky v šatnách školy nebo v regálech v hale před jídelnou.
9) Před odebráním oběda je strávník povinen dodržet základní hygienická pravidla.
10) Žáci se v jídelně řídí pokyny pedagogického dozoru. U jednotlivých oddělení družiny vykonávají dozor vychovatelky.
11) Při čekání na oběd strávníci zachovávají pravidla slušného chování a v jídelně se řídí zásadami správného stolování.
12) Jídlo si strávníci odnášejí na podnosu ke stolu na podnose, použité nádobí odevzdávají na vyhrazené místo.
13) Jídlo a nápoje se konzumují u stolu zásadně vsedě. Přísný zákaz vynášení jídla ze školní jídelny.
14) Určený pedagogický dozor v jídelně sleduje chování žáků po příchodu do jídelny, při stolování, odnášení oběda a použitého nádobí. Dbá na bezpečnost strávníků. Dojde-li k potřísnění podlahy, učiní nutná opatření k tomu, aby nedošlo k uklouznutí.
15) Dojde-li k jakémukoliv úrazu, poskytne pedagogický dozor okamžitě první pomoc a provede zápis v knize úrazů.
16) Stížnosti nebo případné dotazy vyřizuje vedoucí ŠJ ve své kanceláři nebo na tel. čísle 732806873 v době od 7.00-12.00 hod. denně v době školního vyučování. Pokud je vedoucí ŠJ nepřítomna, je třeba se obracet na personál školní kuchyně nebo v závažných případech na vedení školy.
Provozní řád kuchyně
1/Požadavky na zdravotní stav pracovníků a jejich osobní hygiena
a/Před nástupem do zaměstnání musí každý zaměstnanec absolvovat vstupní lékařskou prohlídku a musí mít vystaven zdravotní průkaz.
Svému ošetřujícímu lékaři musí zaměstnanci hlásit každou změnu zdravotního stavu,která by mohla mít za následek kontaminaci výrobků.
b/Všechny ozdoby/prsteny,hodinky/musí pracovník odložit v šatně.Nehty musí být krátce zastřižené a nenalakované.Pracovníci si před započetím práce s potravinami musí umýt ruce mýdlem a kartáčkem pod tekoucí vodou.Ručníky musí udržovat neustále čisté.Pracovní oděv musí být neustále čistý,předepsaný je bílý keprový plášť nebo košile a kalhoty z téhož materiálu.V kapsách pracovního oděvu nesmí být nic kromě kapesníku.Pracovníci musí při vaření používat pokrývku hlavy.V pracovním oděvu se nesmí odcházet mimo pracoviště.V průběhu práce na pracovišti nesmí pracovník provádět toaletní a kosmetické úpravy zevnějšku.Platí zákaz kouření,pití a konzumace jídla mimo vyhrazený prostor,zákaz vstupu cizích osob a domácích zvířat.
2/Povinnosti provozovatele
Provozovatel je povinen zajišťovat
-aby práci v kuchyni vykonávaly jen osoby zdravotně způsobilé
-aby pověření pracovníci byli seznámeni s hygienickými požadavky na přejímku,skladování,přípravu a oběh poživatin a do 1 roku po nástupu absolvovali školení hygienického minima
-aby byl dodržován schválený technologický postup přípravy jednotlivých jídel.
-vhodné podmínky pro osobní hygienu
-osobní ochranné a pracovní pomůcky
-čistotu provozních zařízení
-oddělené uložení pomůcek na čištění pracovních ploch a zařízení,přicházejících do styku s potravinami
-provádění technických úprav,nátěrů a malování dle potřeby
-provádění desinsekce a deratizace
-vypracování sanitačního řádu a kontrola jeho dodržování
3/Povinnosti pracovníků
Pracovníci kuchyně jsou kromě povinností uvedených v 1.odstavci dále povinni:
-znát a dodržovat požadavky na výrobu,podávaní a skladování a přípravu pokrmů
-dodržovat zásady osobní a provozní hygieny
-užívat jen schválené pracovní postupy a všímat si kvality a nezávadnosti zpracovávaných potravin
-chránit potraviny i hotové výrobky před znečištěním hmyzem,zvířaty a ptáky nebo nepovolanými osobami
-udržovat v čistotě své pracoviště,používané nářadí,ochranný oděv a obuv
-mít na pracovišti zdravotní průkaz
-dbát na svůj zdravotní stav
dodržovat provozní a sanitační řád
4/ Hygiena provozu
Hlavní důraz je kladen na čistotu pracovních ploch,strojního vybavení,nástrojů a nádobí:
-pravidelné mytí a čištění dle sanitačního řádu
-malování kuchyně 1xročně
-provádění a obnova nátěrů dle potřeby
-odstraňování námrazy v lednicích 1x týdně a v mrazničkách 1x za měsíc.
-inventář a strojní vybavení musí být udržováno v řádném technickém stavu,musí být snadno čistitelné.V kuchyni musí být používána jen pitná voda.
-mytí nádobí se provádí v dostatečné teplé pitné vodě s přídavkem mycího prostředku po předchozí očistě od zbytků,bílé nádobí se nesmí utírat do utěrek.
-likvidace odpadu je zajišťována pravidelně denně
-přejímka zboží je prováděna kvantitativně i kvalitativně.
-skladováním potravin nesmí dojít k poškození kvality skladovaného zboží ani ke křížení tzv.čistých a nečistých linek.Potraviny,které je nutno před podáváním tepelně upravit se nesmí setkat s potravinami tepelně upravenými nebo těmi,které se podávají bez tepelné úpravy.Vejce je možno skladovat pouze s balenými potravinami.
5/Tepelná úprava
musí zabezpečit zničení mikroorganismů při zachování nutriční hodnoty.
-na přípravu pokrmu lze používat jen čerstvá nezávadná slepičí vejce,zpracovaná varem nejméně 12 minut.
-maso po umletí musí být do 3 h tepelně zpracováno
-na smažení pokrmů se používá vždy čerstvý tuk, vždy jednorázově
-20 minut před dokončením tepelné přípravy se nesmí do pokrmu nic přidávat.
6/Výdej stravy
se provádi bezprostředně po dohotovení pokrmu.Doba výdeje nesmí překročit 3 h od jeho dohotovení.Vydávané pokrmy musí mít dostatečnou teplotu.
7/Mytí nádobí
příjem použitého nádobí musí být prostorově oddělen od výdeje stravy.Mytí nádobí nesmí provádět stejný pracovník,který vydává stravu,pokud není jiné řešení,musí se na tuto činnost převléci.
8/Sestavování jídelníčku
provádíme podle zásad racionální výživy.Pestrost jídel uplatňujeme tak,aby byla zajištěna během týdne i celého měsíce.
9/Organizace stravování
Školní kuchyně má přilehlou jídelnu.Za čistotu stolů a ubrusů odpovídá personál kuchyně.Organizaci příchodu vhodnou úpravou rozvrhů a pedagogický dozor zajišťuje ředitel školy.
Výdej do jídlonosičů rodičům nemocných dětí ,zaměstnancům a cizím
strávníkům je oddělen od výdeje na talíře časově:
III. Sanitační řád kuchyně školníhostravování
1) Denní úklid pracovních ploch provádějí pracovnice průběžně během dne.Po dokončení výdeje provádějí:
-umytí všech použitých strojů,nástrojů,nádobí a kotlů
-umytí pracovních ploch
-umytí sporáků a všech ploch potřebných k výdeji
-umytí podlah v kuchyni a přípravnách
-umytí umyvadel
-průběžné odstraňování odpadků z kuchyně
2) Týdenní úklid.Pracovnice 1x týdně kromě běžného úklidu provádějí:
-odmrazení a vymytí lednic
-umytí omyvatelných částí stěn u pracovních ploch
-čištění pečících trub
-úklid skladových prostor včetně skladu zeleniny a brambor
-úklid prostor škrabky na brambory
3) Měsíční úklid
-Odmrazení a vymytí mrazáků
-vyřazení poškozeného nádobí
-mytí obkladů a kuchyňských zařízení
4) Čtvrtletní sanitační dny
-celkový úklid všech prostor pracovišť
-vydrhnutí všech regálů a zásuvek pro uložení nádobí a nástrojů
-sanitace myčky na nádobí
-vypískování talířů a táců na jídlo s následným oplachem
-údržba a opravy zařízení
-mytí dveří,oken,těles ústředního vytápění,omyvatelných obkladů
-čištění svítidel,odsávacích zákrytů a výústek vzduchotechniky
Úklid kuchyně,přípraven a skladů potravin zajišťují pracovnice kuchyně.Prostory pro strávníky,obě kanceláře ŠJ,denní místnost pracovníků a všechna hygienická zařízení uklízí denně uklízečka.Úklid stanoviště odpadových nádob tzv.zbytkárny zajišťuje smluvní odběratel krmných odpadů.
V Řetové dne 29.8.2012
Platnost: od 1.9.2012
Vedoucí školní jídelny –Petra Kolářová ………………………..
Ředitel školy-Mgr. Hana Fučíková -----------------------------